Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Diagnose og skole

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
10. august 2021 - Oppvekst og utdanning > Grunnskole > Videregående opplæring > Voksenopplæring > Tema og fagområde > Diagnose

Diagnose og skole

Statped er en nasjonal tjenesteytende etat underlagt utdanningsdirektoratet. Den bistår kommuner og fylkeskommuner med å legge til rette for tilpasset, inkluderende og likeverdig opplæring av barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Statped kan kontaktes av opplæringsansvarlige i kommuner / fylkeskommuner dersom det er bruk for støtte utover det som er tilgjengelig i det lokale hjelpeapparatet.

Bilde av nettsiden til Statped

Statped er geografisk organisert i fire regioner og har avdelinger for sammensatte lærevansker, språk- og talevansker, synsvansker, hørselsvansker, og vansker knyttet til ervervede hjerneskader.

Statped kan gi individrettede tjenester i form av utredning, veiledning og konsultasjon. Det kan gi system-rettede tjenester knyttet for eksempel lokal kompetanseutvikling eller etablering av faglige nettverk. Statped arbeider også med forsknings og utviklingsarbeid og med ulike typer informasjonsspredning.

Mange barn, ungdom og voksne med utviklingshemming får tjenester gjennom Statped.

En betydelig del av arbeidet ved avdelingene for sammensatte lærevansker dreier seg om mennesker med utviklingshemming. De andre avdelingene yter også tjenester til denne gruppen. Tjenestene ytes ikke med bakgrunn i diagnose, men på bakgrunn av pedagogiske utfordringer som er vanskelig å løse lokalt.

Mennesker med utviklingshemming vil ha ulike grader av lærevansker. Lett utviklingshemming innebærer helt andre lærevansker enn dyp utviklingshemming. Statped skal prioritere hjelp til dem som har de største og mest sammensatte vanskene.

Skolene og barnehagene møter mange utfordringer i sine bestrebelser på å skape et godt pedagogisk innhold for personer med utviklingshemming. Forhold ved både individet og læringsmiljøet påvirker mulighetene for læring, deltagelse og livsutfoldelse.

Samfunnets ambisjoner om tilpasset, inkluderende og likeverdig opplæring stiller store faglige krav til de opplæringsansvarlige. De må skaffe seg kunnskap om den enkeltes lærerforutsetninger, de må ha innsikt i hvilke faktorer i miljøet som fremmer eller hemmer læring og trivsel og de må vite hvilken metodikk som er egnet for å nå ulike opplæringsmål.

Statped skal være en støttespiller for kommuner og fylkeskommuner for å realisere gode pedagogiske tilbud for mennesker med utviklingshemming. Etaten skal bidra til at elever med utviklingshemming får et skoletilbud av like god kvalitet som det som gis andre.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Grunnskole
  • Begrepene integrering og inkludering
  • Diagnose og skole
  • Grunnskole: Ressurser og materiell
  • Diagnose: Psykisk utviklingshemming - ICD-10
  • Verge

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

17
mar

Diagnose: Psykisk utviklingshemming - ICD-10

I det medisinske kodeverket (ICD-10) har diagnosen psykisk utviklingshemming fått kode F70-79. I denne artikkelen går vi inn på hva som omfattes av ICD-10 og det som kjennetegner de ulike [...]

Les mer
14
mar

Sosiale historier som metode

Denne artikkelen beskriver muligheten til å benytte sosiale historier for å fremme sosial forståelse for mennesker med utviklingshemming og kommunikative forståelsesvansker. Metoden blir beskrevet og [...]

Les mer
25
jan

Kriminalitet: Sentral fagenhet for tvungen omsorg

Sentral fagenhet for tvungen omsorg er en nasjonal enhet for psykisk utviklingshemmede som dømmes til særreaksjon etter straffelovens §§ 63 og 64. Fagenheten har ansvaret for at alle dømte utredes i [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU