Brukertilgang i fag- og journalsystem: Eksempel
Kari Anne Bertelsen, fagrådgiver, og Espen Søyland, vernepleier med opplæringsansvar i Bo- og miljøarbeidertjenesten i Halden kommune, opplevde begrensninger med tiltaksplaner og at det [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Statped er en nasjonal tjenesteytende etat underlagt Kunnskapsdepartementet. Den bistår kommuner og fylkeskommuner med å legge til rette for tilpasset, inkluderende og likeverdig opplæring av barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Statped kan kontaktes av opplæringsansvarlige i kommuner / fylkeskommuner dersom det er bruk for støtte utover det som er tilgjengelig i det lokale hjelpeapparatet.
Statped er geografisk organisert i fire regioner og har avdelinger for sammensatte lærevansker, språk- og talevansker, synsvansker, hørselsvansker, og vansker knyttet til ervervede hjerneskader.
Statped kan gi individrettede tjenester i form av utredning, veiledning og konsultasjon. Det kan gi system-rettede tjenester knyttet for eksempel lokal kompetanseutvikling eller etablering av faglige nettverk. Statped arbeider også med forsknings og utviklingsarbeid og med ulike typer informasjonsspredning.
Mange barn, ungdom og voksne med utviklingshemming får tjenester gjennom Statped.
En betydelig del av arbeidet ved avdelingene for sammensatte lærevansker dreier seg om mennesker med utviklingshemming. De andre avdelingene yter også tjenester til denne gruppen. Tjenestene ytes ikke med bakgrunn i diagnose, men på bakgrunn av pedagogiske utfordringer som er vanskelig å løse lokalt.
Mennesker med utviklingshemming vil ha ulike grader av lærevansker. Lett utviklingshemming innebærer helt andre lærevansker enn dyp utviklingshemming. Statped skal prioritere hjelp til dem som har de største og mest sammensatte vanskene.
Skolene og barnehagene møter mange utfordringer i sine bestrebelser på å skape et godt pedagogisk innhold for personer med utviklingshemming. Forhold ved både individet og læringsmiljøet påvirker mulighetene for læring, deltagelse og livsutfoldelse.
Samfunnets ambisjoner om tilpasset, inkluderende og likeverdig opplæring stiller store faglige krav til de opplæringsansvarlige. De må skaffe seg kunnskap om den enkeltes lærerforutsetninger, de må ha innsikt i hvilke faktorer i miljøet som fremmer eller hemmer læring og trivsel og de må vite hvilken metodikk som er egnet for å nå ulike opplæringsmål.
Statped skal være en støttespiller for kommuner og fylkeskommuner for å realisere gode pedagogiske tilbud for mennesker med utviklingshemming. Etaten skal bidra til at elever med utviklingshemming får et skoletilbud av like god kvalitet som det som gis andre.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».