Om NAKU
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) har som overordnet mål å utvikle og formidle fagkunnskap som fremmer gode tjenester, livskvalitet og deltakelse for personer med utviklingshemming i Norge.
NAKU skal gjennom sin virksomhet bidra til å utvikle og styrke kommunale tjenester for personer med utviklingshemming. Gjennom en omfattende kunnskapsbank formidler NAKU relevante fagressurser, inkludert artikler, filmer og verktøy, som tjenesteytere kan bruke som støtte og veiledning i sitt daglige arbeid.
NAKU har også en aktiv rolle i å spre kunnskap om nasjonal veileder "Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming”, og arbeider for at veilederens føringer og anbefalinger blir implementert i kommunale tjenester.
NAKU knytter sammen miljøer fra både første- og andrelinjetjenesten, etater og forskningsinstitusjoner, slik at fagkompetansen kommer personer med utviklingshemming til gode.
Bakgrunnen for NAKU
Stortingsmeldingen «Nedbygging av funksjonshemmende barrierer» fra 2003 la grunnlaget for opprettelsen av NAKU ved å påpeke store utfordringer i kommunale tjenester for personer med utviklingshemming. Meldingen inneholder et kapittel om Ansvarsreformen fra 1991 og fremhevet de vedvarende utfordringene med å sikre gode levekår for personer med utviklingshemming. I 2005 ble rapporten (IS-1320) utarbeidet, som vurderte kompetansebehov og ansvarsområder for et kompetansemiljø. NAKU ble etablert av Sosial- og helsedirektoratet i 2006 og finansieres årlig gjennom tilskuddsbrev fra Helsedirektoratet. Kompetansemiljøet er landsdekkende og administrativt tilknyttet NTNU ved Institutt for psykisk helse. NAKU har blitt evaluert av Helsedirektoratet to ganger, sist i 2012. Powerpoint om NAKU.

Aud Elisabeth Witsø
Jeg er utdannet vernepleier, og har master og doktorgrad innen helsevitenskap. Jeg har bred arbeidserfaring og har hatt ulike stillinger innen helse- og omsorgssektoren og i utdanningssektoren.

Kim Berge
Min forskning og fagutvikling kranser om tre forhold. Utfordrende atferd, helse og utvikling av elektronisk formidling.

Eivind Bjerksetmyr
Jeg er utdannet vernepleier med ulike videreutdanninger som tverrfaglig rehabilitering/habilitering, empowerment, Marte Meo, og relasjonsledelse. Har mastergrad innen organisasjon, ledelse og rådgivning.

Cato Brunvand Ellingsen
Jeg er vernepleier med master i habilitering. I hele mitt voksne liv har jeg vært engasjert i levekår, menneskerettigheter og gode tjenester til personer med utviklingshemming. Nå jobber jeg med kunnskapsutvikling og formidling i NAKU.

Stian Slotnes Larsen
Jeg er vernepleier med videreutdanning i spesialpedagogikk og mastergrad i atferdsvitenskap. I store deler av livet har jeg jobbet i ulike helse- og omsorgstjenester for personer med utviklingshemming, deriblant bo- og aktivitetstilbud og psykisk helsevern.

Linda Barøy
Jeg er utdannet vernepleier og har master i psykisk helse. Jeg har også videreutdanning i veiledningspedagogikk og helserett. Mine oppgaver i NAKU er å ha ansvaret for områdene; Helse og omsorg, hjem og miljø, kultur og fritid og pårørende og familie i kunnskapsbanken.

Lennart Sølsnes Røsten
Mine oppgaver i NAKU er å være brukerrepresentant i aktuelle prosjekter som NAKU jobber med, bidra til å utarbeide lettlest materiale og med presentasjoner.

Line Oldervoll
Jeg jobber som professor i Senter for krisepsykologi ved Universitet i Bergen.
I NAKU jobber jeg med prosjektet, "Hjertehelse for personer med utviklingshemming" og er tilknyttet NAKU i en 20 prosent stilling.
NAKUs fagråd
Helsedirektoratet har oppnevnt et fagråd i tilknytning til kompetansemiljøet. Fagrådet blir benyttet til faglig rådgivning i NAKU sitt arbeide.
Rådet er ledet av kommuneoverlege Betty Johanne Pettersen og møtes minimum to ganger årlig.












