Kunnskapsbasert praksis
Å vite at man gir eller får gode tjenester er viktig for oss alle. Som foreldre er vi opptatt av at barna våre får den helsehjelpen som finnes og som er av beste kvalitet. De fleste av oss har også [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Å yte bistand til personer med utviklingshemming vil kunne innbefatte et stort spekter av oppgaver og tjenester. For noen kan det være snakk om noen få tjenester, mens det for andre kan være langt mer omfattende og kompliserte behov som skal ivaretas. Dette spennet av ulike tjenestebehov skaper utfordringer for tjenesteapparatet på mange plan, og det er nødvendig med god samhandling og koordinering med øvrige tjenester. Ledelse og administrasjon vil være sentrale rammefaktorer. Som leder vil en måtte fylle mange roller og funksjoner, samtidig som en skal ivareta en rekke administrative oppgaver. En vil komme under krysspress fra flere aktører, hvor en som leder må kunne manøvrere på en slik måte at en når de mål som ligger til sitt ansvarsområde.
Administrasjon og ledelse
Det gjøres gjerne et skille mellom begrepene administrasjon og ledelse, selv om disse er uløselig knyttet til hverandre. Administrasjon betegner de oppgavene som er knyttet til rutiner, avtaleverk og andre beskrivelser, hvor en etterlever dette rutinemessig. Og hvor ledelse er å føre an og ta initiativ til at organisasjonen er forberedt og kan møte kompliserte endringsprosesser. Ledelse blir også betegnet som en prosess hvor en står i relasjon til sine kolleger og omgivelser (Kaufmann & Kaufmann, 2015). Det er viktig å merke seg at framstillingen ikke gir et bilde av hvilke oppgaver en leder skal utføre, men heller hva en leder vil måtte forholde seg til. For eksempel så vil det ligge til leders ansvar at det iverksettes en egnet og forsvarlig turnus, men trenger ikke selv å være den som utfører dette. Oppgaver kan, og bør, delegeres innad i organisasjonen.
Administrative oppgaver
Virksomheter består av ulike administrative oppgaver som blant annet turnus, lønn og saksbehandling. Slike oppgaver vil en leder måtte bruke en del tid på, og dette kan gå på bekostning av ledelsesorienterte oppgaver som veiledning og motivering. For å ivareta både administrative oppgaver og ledelse vil det være viktig å balansere dette godt.
Bildet overfor handler om administrative oppgaver og viser til ulike oppgaver som en leder kan måtte forholde seg til. Disse oppgavene er: turnus, regnskap, HMS, møter, Kostra, rapportering, budsjett, økonomi og handlingsplan, kompetanse, rekruttering, personalsystem, koordinering, Iplos, IKT, journalsystem, ROS-analyse, velferdsteknologi, personalhåndbok, avvikssystem, saksbehandling, fraværsoppfølgning, økonomisystem og sosiale medier.
Les mer: Artikkel om administrative oppgaver
Ledelsesoppgaver
Mye av tiden til en leder i et bofellesskap, avlastningsbolig eller lignende vil benyttes til administrative oppgaver. I praksis kan dette føre til at det blir vanskelig å utøve ledelse, og leder kan bli "fanget" i en hverdag som går i hovedsak på å være en administrator for tjenestene, og mindre tid til å utøve ledelse. Ledelse er å stå i relasjon til ansatte og være i en prosess som bidrar til å påvirke i en retning hvor en når sine mål (Ingstad, 2019)
Bildet ovenfor handler om ledelsesoppgaver, og viser ulike oppgaver som er knytte til det å utøve ledelse. Oppgavene det er snakk om er følgende: Sette mål, etablere kultur, veilede, tilbakemelding, makt og påvirke. De følgende oppgaver er også merket som roller en leder skal ha. Gallionsfigur, bygge relasjoner, overvåke, videreformidle informasjon, talsperson, entreprenør, løse problemer, fordele ressurser og forhandler.
Les mer: Artikkel om ledelsesoppgaver og roller
Krysspress
Ledere vil kunne oppleve press fra flere kanter i forbindelse med jobben. Modellen under viser noen av de faktorene som en vil måtte forholde seg til.
Bildet ovenfor handler om «krysspress» og beskriver ulike faktorer som kan virke inn på den som skal ta en beslutning. Det er fire hovedkategorier. Den første viser til interne prosesser på arbeidsstedet som ansvarsgruppen, individuell plan, samarbeidspartnere, nærgruppen, kollegaer, personalmøtet og arbeidsmiljøet. Den andre kategorien er tjenestemottaker, hvor en må forholde seg til tjenestemottakers behov, ønsker og mål, verge og foreldre og pårørende. Den tredje kategorien viser til eksterne faktorer som profesjonell kunnskap, lederavtale, handlingsplan, kommunestyrevedtak, leders beslutning, budsjett, yrkesetiske retningslinjer samt lover og forskrifter. Den fjerde kategorien er personlige preferanser som kan være kompetanse, interesser, erfaringer, holdninger og ideologi. Disse faktorene kan noen ganger trekke i ulike retninger, og en vil kunne oppleve at de også påvirker hverandre seg imellom.
Les mer: Artikkel om krysspress
I kunnskapsbankområdet Ledelse og organisering vil du finne flere artikler knyttet til dette temaet.
Ingstad, Kari. (2019). Organisasjon og ledelse i helsefag og sykepleie. Oslo: Gyldendal.
Kaufmann, Geir & Kaufmann Astrid. (2015). Psykologi i organisasjon og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget.
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».