Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Utvikling 2016 nr. 4: NOU 2016:17 På lik linje

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Arbeid og aktivitet > Pårørende og familie > Helse og omsorg > Hjem og miljø > Oppvekst og utdanning > Tema og fagområde

Utvikling 2016 nr. 4: NOU 2016:17 På lik linje

Dette nummeret av magasinet Utvikling ser nærmere på NOU 2016:17 På lik linje.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
19. desember 2016. Sist oppdatert: 19. april 2023

Bilde av forsiden av magasinet Utvikling nr. 4/2016Noe av det aller sterkeste og tydeligste i utredningen, er gjennomgangen av alle punktene Norge bryter i forhold til FN-konvensjonen om rettigheter til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD). Mange utviklingshemmede, pårørende, søsken til utviklingshemmede, men også andre, er ikke overrasket over funnene. De har lenge visst at sånn er det. Bruddene kommer ikke fordi vi mangler midler i Norge. FN-konvensjonen gjelder universelt, og alle land skal kunne innfri rettighetene konvensjonen gir uten å ha store økonomiske ressurser å sette bak. Flere av bruddene handler om fundamentale og grunnleggende rettigheter og ivaretakelse av disse. Det viktigste er at mennesker og styresmakter tar hensyn til funksjonshemmede og til utviklingshemmede, slik at deres grunnleggende rettigheter blir ivaretatt på lik linje med alle andre.

I reportasjen fra Sarpsborg får vi høre om hvordan sentral politiske mål i kombinasjon med forskning og fagkunnskap omformes til praktisk handling.

Psykologspesialist Leif Hugo Stubrud ved Sykehuset Østfold skriver om miljøarbeidets kunnskapsgrunnlag. En stor del av miljøarbeidet som utføres overfor personer med utviklingshemning, utføres av miljøarbeidere uten formell kompetanse innen helse- og sosialfagene. Mange «ufaglærte» miljøarbeidere gjør en svært god jobb med å bidra til utvikling og et godt liv for andre. Kompetanse er viktig, også formell kompetanse. Det er, og vil fortsatt være behov for miljøarbeidere med formell kompetanse for å kunne ivareta kravet om faglig forsvarlige tjenester. Ved siden av å legge til rette for at miljøarbeidere uten formell kompetanse gis intern opplæring og kursdeltakelse for å bli enda bedre miljøarbeidere, bør det legges til rette for at flest mulig skal tilegne seg formell kompetanse.     

I kronikken får vi høre hvordan Marit Selfors Isaksen, leder for Profesjonsrådet for vernepleiere og medlem av FO`s forubundsledelse og Marianne Solberg Johnsen, nestleder i FO ser på NOUens veklegging av kompetanse.

Som vanlig vil du i tillegg finne mye som er egnet for å lære mer og som kan oppleves som nytt og nyttig. Magasinet Utvikling leses magasinet elektronisk som pdf fra lenken under.

PDF icon nr4_2016web.pdf
Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2016) "Utvikling 2016 nr. 4: NOU 2016:17 På lik linje" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 19. april 2023, lest 27. september 2023). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/utvikling-2016-nr-4-nou-201617-på-lik-linje
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
  • Kunnskapsbasert miljøterapi
  • Utviklingshemming og syn
  • Foreldre med kognitive vansker: Lovverk og statlige føringer
  • Rus: Lovverk og statlige føringer
  • Utviklingshemming og rus

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

26
sep

Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo

ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]

Les mer
11
sep

Kunnskapsbasert miljøterapi

En aktuell problemstilling for kunnskapsbasert miljøterapi er i hvilken grad miljøterapi i det hele tatt skal være forskningsbasert. Hvilken kunnskap og hvilke kunnskapstyper bør ligge til grunn for [...]

Les mer
28
jun

Utviklingshemming og syn

Denne artikkelen har til hensikt å beskrive synsrelaterte utfordringer hos mennesker med utviklingshemming. Artikkelen omhandler informasjon om synshemming, og anslagsvis forekomst av [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU