Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Teknologi for deltakelse og medbestemmelse

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
19. januar 2019 - Tema og fagområde > Kommunikasjon

Teknologi for deltakelse og medbestemmelse

Hvordan kan barn og unge med multifunksjonshemming bruke teknologi for å delta og for å bestemme? I denne filmen fra Statped får du se noen eksempler på det.

Vi møter Herman Moen Engelstad fra Hønefoss som viser oss hvordan tilpassede brytere hjelper ham til å kunne delta i matlaging, pilskyting og musikkspilling med venner. Han bruker Snapchat for å ha sosial kontakt med familie og andre han kjenner. Ved hjelp av appen Book Creator får han gitt svar på skoleoppgaver. Hjelpemidlene vi får demonstrert er hjelpemidler for omgivelseskontroll, sosial deltagelse og oppgaveløsning. De bidrar til å gi Herman en aktørrolle i eget liv.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Uhørte stemmer og glemte steder
  • Bruker- og interesseorganisasjoner
  • Verge
  • Bruk av nettbrett til kommunikasjon
  • Applikasjoner for nettbrett og smarttelefon
  • E-Læring: God ASK - en læringsressurs

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

14
apr

Tvang og makt: Utfordrende atferd og årsak

Utfordrende atferd er den korrekte betegnelsen vi skal bruke når vi snakker om atferd som kan være vanskelig for brukeren eller de som er sammen med og omgås brukeren. Årsaken til at man ønsker å [...]

Les mer
14
apr

Uhørte stemmer og glemte steder

Prosjektets mål har vært å samle inn og formidle informasjon og beretninger fra og om etterkrigstidas sentralinstitusjoner for utviklingshemmede, fra HVPU-reformen og fra utviklingen på dette området [...]

Les mer
22
mar

Verktøy og metoder for etisk refleksjon

KS-satsningen, Samarbeid om etisk kompetanseheving, har utarbeidet en nettside med verktøy og metoder til bruk i etisk refleksjon. 

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU