Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Rapport: Innfridde mål eller brutte visjoner?

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Arbeid og aktivitet > Ordinært arbeid > Dagsenter > Arbeidsrettede tiltak > Hjem og miljø > Boformer > Kultur og fritid > Aktivitetsområder

Rapport: Innfridde mål eller brutte visjoner?

I debatten om utviklingshememdes levekår har det vært brukt overskrifter av typen ”pendelen snur”, ”reform i revers” og ”nye institusjoner”. Basert på data om utviklingshemmetes levekår fra 1989, 1994, 2001 og 2010 analyserer prosjektet trender i utviklingshemmetes levekår og tjenester gjennom en periode på 20 år. Spørsmål rundt boforhold, arbeid og dagaktivitet, sosiale nettverk, fritid, selvbestemmelse med mer tas opp. Det er lagt særlig vekt på å analysere konsekvenser av framveksten av de nye store bofellesskapene. Bofellesskap som til dels er større enn noe av det HVPU bygde på 1980-tallet og som ble lagt ned av et enstemmig Storting i 1991.

Skrevet av: NTNU & NAKU
1. juli 2020. Sist oppdatert: 10. januar 2023

Rapporten "Innfridde mål eller brutte visjoner?" presenterer noen hovedtrender i utviklingen av utviklingshemmedes levekår og tjenester, slik det kan leses ut av en serie undersøkelser fra 1989 til 2010. Rapporten har vært viktig grunnlag for forståelsen av levekårene til utviklingshemmede, og den er anvendt hyppig i tiåret etter at den kom ut i 2011. Blant annet er den et viktig grunnlag for NOU 2016: 17. Her presenteres den tilnærmet slik den ble presentert da den kom ut i 2011. 

Bildet som rapporten og forskningen den bygger på tegner er på et vis broket. Man ser tegn til at de ikke fullverdige leilighetene i bokollektivene forsvinner, og at det det gjeldende tiåret også har medført en mer aktiv fritid. Dette er positive tegn i et totalbilde som peker i en helt annen retning. I 2002 oppsummerte Tøssebro og Lundeby (2002:169) reformen som kvantespranget som gjorde slutt på videre utvikling. De siktet til at etter 1994 var bildet preget av stabilitet, og at en så lite til intensjonen om at reformen skulle lede til en ny og bedre utviklingsbane. Ti år etterpå, i 2011,  blir oppsummeringen enda mer kritisk. Det synes å skje et brudd med reformens intensjoner og idealer på flere viktige områder:

  • Utviklingen av nye store bofellesskap brer om seg og svært mange har flyttet inn i bofellesskap som er minst dobbelt så store som retningslinjene fra reformårene.
  • Andelen uten dagaktivitet øker foruroligende, og for de som er i dagaktivitet går trenden motsatt av idealene om normalisering.
  • Selvbestemmelsen synes å reduseres, og hensynet til turnus og rutiner i boligen er tilbake som tunge argument mot personens innflytelse over egen hverdag.

En enda kortere oppsummering er: Utfordringen er å få reformen tilbake på sporet. Hvordan det skal gjøres er imidlertid ikke tema for denne rapporten.

 


Tilknyttet prosjekt:
Utviklingshemmede 20 år etter. Les mer på nettsidene til NTNU samfunnsforskning.

Slik refererer du til dette innholdet
NTNU, og NAKU, (2023) "Rapport: Innfridde mål eller brutte visjoner?" [nettdokument]. Trondheim: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU). Sist faglig oppdatert 10. januar 2023, lest 27. september 2023. Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/rapport-innfridde-mål-eller-brutte-visjoner
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Om Paraidrettssenteret i Trøndelag
  • E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming
  • Bilstønad
  • E-læringskurs for alle som jobber for personer med utviklingshemming
  • E-læring: Inkludering og deltakelse
  • Fotoutstilling om hverdagsliv og medborgerskap

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

3
mai

Om Paraidrettssenteret i Trøndelag

Paraidrettssenteret i Trøndelag er det første av sitt slag i Norge, og foreløpig også det eneste. I denne artikkelen kan du lese om arbeidet deres. 

Les mer
19
apr

E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming

Seks organisasjoner fra fem europeiske land, har kommet sammen for å lage en e-læringsplattform for foreldre til barn med utviklingshemming. 

Les mer
19
apr

Bilstønad

For mange med funksjonsnedsettelser er bilen eneste mulighet for å kunne delta i samfunnet på lik linje med andre. Stønad til kjøretøy er hjemlet i «Lov om folketrygd», kapittel 10, samt Forskrift om [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU