Hopp til hovedinnhold
Hjem
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Kommunikasjon: Karlstadmodellen

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • Samhandling
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • > Se alle artikler
1. januar 2017 - Tema og fagområde > Kommunikasjon

Kommunikasjon: Karlstadmodellen

Den svenske språkforskeren Iréne Johansson har utviklet denne modellen gjennom mange års erfaring og forskning på språkutvikling til barn med Down syndrom. I Karlstad i Sverige finnes det kurs for veiledere som strekker seg over flere år. Karlstadmodellen omfatter blant annet en systematisk tilnærming til barnets tidlige språkutvikling

Bilde av gutt på skolen - © NAKUI den senere tid er dette utvidet til å gjelde barnets lese- og skriveprosess. Både Statped Sør og Statped Nord har arbeidet med modellen i mange år. Samleside fra statped som omhandler karlstadmodellen. I magasinet Spesialpedagogikk 9/2011 står artikkelen "En fantastisk språkreise" om bruk av modellen for ei jente med trisomi 21 av Karianne Hjørnevik Nes.

Se for øvrig den svenske siden om Karstadmodellen. 

Andre kilder:
Nettstedet ettskrittforan.no tilbyr gratis kursmateriale til tegn og språkkurs. På nettsiden finner du et knippe barnesanger og regler som er tegnsatt i form av små youtube innslag. Målet målet med kursrekken er å skape et utviklende tegnmiljø rundt barn, unge og voksne som trenger tegn som støtte i den daglige kommunikasjonen.

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Kommunikasjon
  • Kommunikasjon: Tegn-til-tale
  • Kommunikasjon: Tegn-til-tale
  • Uhørte stemmer og glemte steder
  • Bruker- og interesseorganisasjoner
  • Verge

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

14
apr

Tvang og makt: Utfordrende atferd og årsak

Utfordrende atferd er den korrekte betegnelsen vi skal bruke når vi snakker om atferd som kan være vanskelig for brukeren eller de som er sammen med og omgås brukeren. Årsaken til at man ønsker å [...]

Les mer
14
apr

Uhørte stemmer og glemte steder

Prosjektets mål har vært å samle inn og formidle informasjon og beretninger fra og om etterkrigstidas sentralinstitusjoner for utviklingshemmede, fra HVPU-reformen og fra utviklingen på dette området [...]

Les mer
22
mar

Verktøy og metoder for etisk refleksjon

KS-satsningen, Samarbeid om etisk kompetanseheving, har utarbeidet en nettside med verktøy og metoder til bruk i etisk refleksjon. 

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Karl Elling Ellingsen

Redaktør:

Kim Berge

 

NAKU ligger adminstrativt under NTNU

og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2021 NAKU