Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Foreldre med kognitive vansker- omfang og utfordringer

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
8. januar 2018 - Pårørende og familie > Foreldre

Foreldre med kognitive vansker- omfang og utfordringer

Til forskjell fra andre land har det i Norge vært lite oppmerksomhet rettet mot foreldre med kognitive vansker og barna deres, noe som har ført til lite fokus på tiltak for denne foreldregruppen. Det er også knyttet usikkerhet til hvor mange foreldre og barn det er snakk om. I en artikkel som bygger på forskningsprosjektet «Foreldre med kognitive vansker i møte med barnevernet» prøver Tøssebro, Midjo, Paulsen og Berg (2014) å si noe om dette.

Artikkelen sier noe om omfang, hvor mange barn som har foreldre med kognitiv svikt her i Norge og hvilke strategier forskerne har brukt for å finne ut av dette. Forfatterne av artikkelen viser også til en internasjonal kunnskapsoppsummering som viser at for mellom 30 og 50 prosent av barn som har foreldre med kognitiv svikt har barnevernet overtatt omsorgen (IASSID, 2008). Artikkelen belyser også hvilke utfordringer foreldrene har i foreldreskapet, som organisering av hverdagen og manglende tilpasset informasjon fra hjelpeapparatet. Ansatte i barnevernet forteller selv at de synes det var vanskelig å snakke om kognitive vansker med foreldrene og sammenhengen disse vanskene har med utfordringer i foreldrerollen.

Artikkelen "Foreldre med kognitive vansker- omfang og utfordringer" kan du laste ned her.

Referanser: 

IASSID (2008). Parents labelled with intellectual disability. Position paper of the IASSID SIRG on parents and parentling with intellectual disabilities. Journal of Applied research in Intellectual Disabilities, 21, 296-307. 

Tøssebro, J., Midjo,T., Paulsen, V. & Berg,B. (2014). Foreldre med kognitive vansker i møte med barnevernet. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning.

Del artikkelen:

Magasinet Utvikling, tema seksuelle overgrep

Relaterte artikler

  • Bilstønad
  • Pårørendestøtte: Eksempel
  • Skjema bedrer overganger
  • Overgang til voksen: Eksempel
  • Søsken til personer med utviklingshemming: Eksempel
  • E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

1
jan

Bilstønad

For mange med funksjonsnedsettelser er bilen eneste mulighet for å kunne delta i samfunnet på lik linje med andre. Stønad til kjøretøy er hjemlet i «Lov om folketrygd», kapittel 10, samt Forskrift om [...]

Les mer
21
des

Pårørendestøtte: Eksempel

Kristiansand kommune har i mange år jobbet systematisk med pårørendeoppfølging. Høsten 2021 ble Kristiansand belønnet for innsatsen da kommunen mottok pårørendeprisen. Prisen ble delt ut av daværende [...]

Les mer
7
des

Skjema bedrer overganger

De store overgangene i livet kan være utfordrende for personer med utviklingshemming og personer som har kommunikasjonsvansker. Bytte fra barneskole til ungdomsskole eller fra foreldrehjemmet til [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2022 NAKU