Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Venner og skole

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Pårørende og familie > Oppvekst og utdanning > Grunnskole > Videregående opplæring

Venner og skole

Wendelborg og Kvello gjennomførte en undersøkelse i 2010 på forholdet mellom skoletilbud, sosial deltagelse i fritiden og opplevd sosial aksept og vennskap blant barn med funksjonshemning. De fant at klasseromsdeltakelse var en viktig faktor for sosial deltagelse og samhandling i fritiden hos personer med funksjonshemning.
Norsk tittel på undersøkelsen: Sosial aksept og vennskap blant barn med funksjonshemning i norske skoler.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
11. januar 2019. Sist oppdatert: 11. januar 2023

Bilde av gutt på skolenUndersøkelsen har sett på forholdet mellom skoletilbud, sosial deltagelse i fritiden og opplevd sosial aksept og vennskap blant barn med funksjonshemning. 85 barn i alderen 11-13 år (f. 1993-1995) og deres foreldre deltok i undersøkelsen. Type og grad av funksjonshemning hadde ingen direkte betydning for opplevelsen av sosial aksept og vennskap, men derimot en indirekte effekt siden type og grad er bestemmende for skoletilbudet. 

Resultatene viser at særlig barn med utviklingshemming og store funksjonsvansker fikk et skoletilbud med redusert klasseromsdeltakelse. Dette fører til redusert sosial deltagelse på fritiden fordi resultatene viser også at det er en sterk sammenheng mellom det å være mye i klasserommet og å være sammen med andre jevnaldrende barn på fritiden, og denne deltagelsen var avgjørende for opplevelsen av sosial aksept og vennskap.

Skoletilbudet blir således den mest avgjørende faktoren for sosial deltagelse og samhandling i fritiden hos personer med funksjonshemning.
 

Referanser

Skole og vennskap. Wendelborg, C & Kvello, Ø. (2010). Perceived Social Acceptance and Peer Intimacy Among Children with Disabilities in Regular Schools in Norway. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23, 143-153.

Perceived Social Acceptance and Peer Intimacy Among Children with Disabilities in Regular Schools in Norway

 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2019) "Venner og skole" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 11. januar 2023, lest 29. september 2023). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/venner-og-skole
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Aktivitetsområder
  • Begrepene integrering og inkludering
  • Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo
  • Foreldre med kognitive vansker: Lovverk og statlige føringer
  • Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer
  • Foreldre med kognitive vansker

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

26
sep

Sosial ferdighetstrening i skolen med ViMo

ViMo er et digitalt verktøy som er beregnet for bruk i skolesituasjon og er et verktøy lærere, spesialpedagoger, assistenter og helsesykepleiere kan benytte seg av for sosial ferdighetstrening [...]

Les mer
28
jun

Foreldre med kognitive vansker: Lovverk og statlige føringer

Artikkelen løfter frem eksempler på lovverk og statlige føringer som er førende for temaet pårørende foreldre med kognitive vansker.

Les mer
15
jun

Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer

Pårørende til personer med utviklingshemming har en sentral rolle i tjenesteapparatets arbeid med å utvikle gode tjenestetilbud. Pårørendes rettigheter og kommunens plikter overfor pårørende, både på [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU