Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Samtaleverktøy: Fuelbox for personer som mottar tjenester

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
20. april 2021 - CRPD > Kommunikasjon > Selvbestemmelse

Samtaleverktøy: Fuelbox for personer som mottar tjenester

En godt verktøy for samtaler, sier Lennart Sølsnes Røsten, som har vært med på PAAR-prosjektet og utviklingen av en Fuelbox, som kan brukes i tjenestene til personer med utviklingshemming eller til andre som mottar tjenester.

- Jeg har allerede brukt den og jeg håper den kan hjelpe andre til å sette i gang samtaler, sier Røsten, som selv har cerebral parese og mottar tjenester i hjemmet.

Les mer: PAAR-prosjektet

I prosjektet PAAR tjenesteutvikling så professor Anita Gjermestad ved VID og førsteamanuensis Aud Elisabeth Witsø ved NTNU at tid til den gode samtalen mellom tjenesteytere og personer med utviklingshemming var veldig viktig for å finne gode løsninger og ha en god hverdag sammen.

- Boksen inneholder 180 spørsmålskort fordelt på 10 ulike temaer. Temaene er alt fra jobb, skole, venner, meg selv, følelser til lettblanding. Den fungerer som en icebreaker, sier Gjermestad.

Finansiering
De peker på at det tar tid å bygge tillit og bli kjent.

- Ved VID hadde vi hørt om Fuelbox og vi tenkte at det kunne være en god ide å utvikle et samtaleverktøy for tjenesteutvikling også. Vi søkte om midler fra Bufdir og fikk finansiering til å utvikle en Fuelbox. Vi har jobbet sammen med tjenestene, vernepleiere og personer med utviklingshemming har bidratt i utviklingen og kommet med gode innspill.

De har brukt ett år på å utvikle Fuelboxen, og i tillegg har de utviklet en Fuelguide.

- Guiden skal hjelpe til med å forstå tanken bak Fuelboxen, og gir en utfyllende innføring i bruk av boksen. Målet er at Fuelboxen skal fremme likeverdige samtaler og et best mulig hverdagsliv, sier Witsø.

Lennart Røsten presenterer under et møte i PAAR-prosjektet.Utvikling
Røsten har vært med i utviklingen av boksen fra begynnelsen av.

- Vi har hatt møter på Zoom hvor vi har kommet med ideer til hva vi synes er viktige temaer å kunne ta opp. Det kan handle om hverdagsliv og ferie, forteller han.

Han har bodd i bofellesskap i åtte år og han mener boksen kan hjelpe personer med utviklingshemming og andre som mottar tjenester til å påvirke hverdagen sin på en bedre måte.

- Jeg tenker den kan bli brukt som en samtaleboks og føre til ærlige samtaler med en assistent, og da er det selvsagt viktig at assistenten respekterer de svarene han får, sier Røsten.

Påvirke hverdagen
Han forteller at den kan hjelpe til i situasjoner hvor man trenger hjelp til å ha en trivelig dag sammen.

- Den balansen må man finne hele tiden. Når man skal være sammen hele dagen, så må man også kunne ha det trivelig sammen.

Han sier det er viktig å kunne påvirke egen hverdag.

- Det betyr mye  å kunne komme med innspill på hvordan man skal ha det. Det kan også hjelpe de som ikke har så lett for å uttrykke seg.

Ikke for alle
Røsten har allerede tatt i bruk boksen, men han forteller at boksen ikke er like lett å bruke for alle.

- Den er i utgangspunktet lett å bruke for personer med lett utviklingshemming, men ikke like tilgjengelig for personer med en sterk utviklingshemming. Det har den også fått kritikk for, forteller Røsten.

God jobb
Han forteller at arbeidet med Fuelboxen har vært givende.

- Det har vært veldig givende og jeg synes vi har gjort en god jobb, sier han.

Fuelbox og NFU
Fuelboxen får du kjøpt på NFU sine sider.

Les mer: Fuelguide

Kjøp her: Fuelbox- Gode hverdagsliv

 

 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Sosiale historier som metode
  • Selvbestemmelse, samtykke og beslutningsstøtte
  • Verge
  • Informasjonsside om vergemål
  • Tvang og makt: Hva sier utviklingshemmede?
  • E-læring: Penger og meg

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

14
mar

Sosiale historier som metode

Denne artikkelen beskriver muligheten til å benytte sosiale historier for å fremme sosial forståelse for mennesker med utviklingshemming og kommunikative forståelsesvansker. Metoden blir beskrevet og [...]

Les mer
4
jan

Selvbestemmelse, samtykke og beslutningsstøtte

I vår tid utfordres tradisjonene, og vår mulighet til å velge økes gitt at vi imøtekommer de kravene som stilles for å være konkurransedyktig. Vi sikter mot livskvalitet, samtidig som at materielle [...]

Les mer
4
jan

Verge

Vergens oppgave er å innenfor rammen av sitt mandat å ivareta interessen til den som er under vergemål. Vergen skal så vidt som mulig høre den som er satt under vergemål, før det foretas [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU