Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Søsken: Forskning

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
8. januar 2018 - Søsken

Søsken: Forskning

Hvordan er det å være søsken til et funksjonshemmet barn? Internasjonal forskning tyder på at dette kan oppleves som annerledes enn å ha et søsken som er funksjonsfrisk. Foreldrene har kanskje mindre tid da barnet som har en funksjonshemming kan være mer krevende. Tøssebro mfl. har undersøkt dette blant søsken som nå har blitt ungdom eller voksen (2012).

Bilde av to lekebilerNorske studier
Det er ikke mange norske studier om dette temaet. Noen av dem har intervjuet foreldrenes og sett på deres opplevelser. I en studie rapporterte 21 prosent av foreldrene at de blant annet opplevde søvnvansker og problemer med renslighet hos søsken med funksjonshemmede barn (Ingstad og Sommerschild, 1984). Foreldrene meddeler også at de ser at søsken til barn med funksjonshemming tar et større ansvar for ulike oppgaver i familien (Kittelsaa mfl. 2011). Tøssebro og Lundeby (2002) har gjennomført en langtidsstudie «Å vokse opp med funksjonshemming i dagens Norge». I denne studien ble det i intervjuene beskrevet som at relasjonene mellom søsken enten var «det oppmerksomhetskrevende og sjalu søsken» eller «det omsorgsfulle søsken». Dette kunne komme til uttrykk i ulike situasjoner. Man så også at det at søsken fikk mindre oppmerksomhet kunne føre til bekymringer hos foreldrene. Samtidig ser man i studier som har intervjuet søsknene at de stiller seg mer positive til situasjonen.

Internasjonale studier
Flere studier har sett på om søsken kan ta skade av å ha et funksjonshemmet søsken. Dette kan være problematisk, da det også er andre ting som påvirker søskenopplevelsen, som eksempelvis sårbarhet (Stoneman 2005). I en studie som sammenliknet søsken til barn med Downs syndrom med søsken til personer som ikke hadde en funksjonsnedsettelse, så man at disse to gruppene var like (Cuskelly & Gunn, 2006). Andre studier viser igjen at søsken til barn som har en autismediagnose kan ha økt risiko for å få problemer (Fisman mfl., 1996). Andre studier viser at søsken ikke selv opplever søsken med funksjonsnedsettelser som annerledes enn dem selv, men at det heller er andre personers ofte negative holdninger som gjør inntrykk (Connors og Stalker, 2003). Flere studier viser også at andre søsken har en relasjon preget av varme og omsorg for sine søsken (Stoneman, 2001). Hvordan søsken opplever å ha et funksjonshemmet søsken henger også sammen med forholdene i familien generelt. Familier er ulike og hvordan de håndterer stress og det at søsken kan oppleve forskjellsbehandling, varierer. Forskjellsbehandling kan føre til konflikter. Samtidig påvirker gode relasjoner i familien også søskenrelasjonen (Dellve, 2009).

I langtidsstudien fra Tøssebro, J., Kermit, P., Wendelborg, C. og Kittelsaa, A.(2012) "Som alle andre? Søsken til barn og unge med funskjonsnedsettelser" finner du også forskning om hvordan søsken oppfatter seg selv, søskens sosiale omgivelser, verdier og holdninger samt erfaringer fra skole.

Referanser: 

Cuskelly, M. and Gunn. P. (2006). Adjustment of children who have a sibling with
Down syndrome: perspectives of mothers, fathers and siblings, in
Journal of
Intellectual Disability Research,
50, (12) 917-925.

Connors, C. & -Stalker, K. (2003). The Views and Experiences of Disabled Children and their Siblings: A positive outlook, London: Jessica Kingsley

Dellve, L. (2009). Syskon til barn med funksjonsnedsättning – en
kunnskapsöversikt, i
Jag finns också! Om att vare syskon til en bror eller syster med
svår sjukdom eller funktionsnedsättning,
Stiftelsen Allmenna Barnhuset

Fisman, S., Wolf, L. Ellison, D., Gillis, B. Freeman, T. & Szatmari, P. (1996). Risk
and Protective Factors Affecting the Adjustment of Siblings of Children with
Chronic Disabilities, in
Journal of American Academic Child and Adolescent
Psychiatry,
35 (11) 1532-1541

Ingstad, B. & Sommerschild, H. (1984). Familien med det funksjonshemmede
barnet
. Oslo, Tanum Nordli

Kittelsaa, A.M., Magnus, E. & Berg, B. (2011). Barn og unge med nedsatt
funksjonsevne og deres familier. Utfordringer og behov i ulike livsfaser,
Trondheim:
NTNU Samfunnsforskning

Stoneman, Z. (2001). Supporting Positive Sibling Relationships During Childhood,
in
Mental Retardation and Developmental Disabilities, 7, 134-142

Stoneman, Z. (2005). Siblings of Children with Disabilities: Research Themes, in
Mental Retardation, 43, (5) 339-350

Tøssebro; J. & Lundeby, H. (2002). Å vokse opp med funksjonshemming. De første
årene,
Oslo: Gyldendal Akademisk


Annen litteratur:
Søsken og søskenliv i familier med funksjonshemmede barn - Frambu småskrift nr. 24.

Renlund, Christina. "Små søsken. Om å være liten og ha en søster eller bror med sykdom eller alvorlig funksjonsnedsettelse" (2010). ISBN: 9788292518144.

 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Søskenrelasjoner
  • Familieveiviser - For barn, unge og deres familier
  • Søsken til personer med utviklingshemming: Eksempel
  • Søsken: Introduksjon
  • Eksempel: ROM - møteplass for pårørende og ansatte
  • Eksempel: Pårørendeprogrammet

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

25
nov

Søsken til personer med utviklingshemming: Eksempel

Søsken som er pårørende til en bror eller søster med omfattende diagnoser, blir ofte oversett. Et sted de ikke blir det, er ved Frambu. Det er landets største kompetansesenter for sjeldne diagnoser [...]

Les mer
2
des

Søsken: Introduksjon

Å vokse opp med søsken med utviklingshemming eller andre funksjonsnedsettelser gir for mange en annerledes oppvekst. Familier takler det å få et barn med funksjonsnedsettelse forskjellig. For noen [...]

Les mer
18
feb

Eksempel: ROM - møteplass for pårørende og ansatte

«At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der.» (Søren Kirkegaard)

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2022 NAKU