Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Deltakelsesfokusert IOP-mal

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Oppvekst og utdanning > Grunnskole > Videregående opplæring

Deltakelsesfokusert IOP-mal

Elever med omfattende og kombinerte lærevansker har betydelige utfordringer med å forstå, bevege seg og bearbeide sanseinntrykk, og de kan i liten grad bruke symboler når de kommuniserer med andre. Utfordringene er så omfattende at kompetansemålene i Kunnskapsløftet er lite aktuelle. Opplæringen trenger en alternativ innretning der målet er at en elev kan delta mer i naturlige situasjoner i dagliglivet. Statped har utviklet en veileder til en deltakelsesfokusert IOP-mal som er spesielt tilpasset elever med omfattende og kombinerte lærevansker.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
29. januar 2019. Sist oppdatert: 6. oktober 2022

I utgangspunktet gjelder Læreplanverket for Kunnskapsløftet alle elever, også for spesialundervisning. Men noen elever har behov for mål som forutsetter et alternativt innhold i større deler av opplæringen. Disse målene kan være knyttet til ferdigheter på områder som for eksempel:

- egenomsorg (å kunne ta vare på seg selv, kropp og helse)
- kommunikasjon (å kunne gjøre seg forstått og forstå andre)
- nærhet og samhørighet (å ha kontakt med og tilhørighet til andre mennesker)
- verdsatte sosiale roller
- praktiske ferdigheter

©bilde av veilederenDersom det er behov for større eller mindre avvik fra kompetansemålene i Kunnskapsløftet, må det komme frem i enkeltvedtaket om spesialundervisning. Elevens individuelle opplæringsplan må også utdype dette ytterligere. Til dette arbeidet kan veilederen til deltakelsesfokusert IOP være til nytte. Veilederen finner du på denne siden 
 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2019) "Deltakelsesfokusert IOP-mal" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 6. oktober 2022, lest 21. september 2023). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/deltakelsesfokusert-iop-mal
Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Magasinet Utvikling©NAKU

Relaterte artikler

  • E-læringskurs for alle som jobber for personer med utviklingshemming
  • E-læring: Inkludering og deltakelse
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer
  • Grunnskole
  • Barnehage: Forskning

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

22
mar

E-læringskurs for alle som jobber for personer med utviklingshemming

Stiftelen SOR har utviklet flere e-læringskurs for alle som jobber for personer med utviklingshemming. Kursene har tema som å arbeide i andres hjem, fritid, kultur og venner, utfordrende atferd [...]

Les mer
22
mar

E-læring: Inkludering og deltakelse

Hensikten med e-læringskurset, Inkludering og deltakelse er å gi fagpersoner som jobber med personer med utviklingshemming kunnskap om betydningen av inkludering og deltakelse. Deltakerne skal [...]

Les mer
4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU