Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
1. desember 2022 - Oppvekst og utdanning > Barnehage

Barnehage: Lovverk og statlige føringer

I denne artikkelen vil du finne lovverk og statlige føringer som angår barnehagen. De viktigste bestemmelsene og regelverk som angår barnehager finner vi i Barnehageloven og Rammeplan for barnehagen. 

Flere barn som sitter på gulvet og leker

Mål og innhold i barnehagen
Formålsparagrafen - § 1 i Barnehageloven - stadfester at barnehagen i samarbeid og forståelse med hjemmet skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.  Barnehagelovens § 2 tredje ledd sier at barnehagen skal ta hensyn til blant annet barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn. Innholdet skal dermed være individuell tilpasset barna. Dette understrekes også i Barnehagelovens § 2, fjerde ledd, som sier at barnehagen skal formidle verdier og kultur, gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap.

Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter. Les mer i Barnehageloven.

Fortrinnsrett for barn med nedsatt funksjonsevne
Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritet ved opptak i barnehage (§ 18). Begrepet nedsatt funksjonsevne omfatter ulike fysiske funksjonsnedsettelser, utviklingshemming, språk- og talevansker, atferdsvansker og psykiske lidelser. Det skal foretas en sakkyndig vurdering for å fastslå om barnet har nedsatt funksjonsevne og at dens konsekvenser for barnet skaper et større behov for barnehageplass enn for førskolebarn ellers. Fortrinnsretten gjelder bare dersom barnet tilhører barnehagens opptakskrets. Fortrinnsretten gir ikke rett til barnehageplass, men det betyr at barnet går foran andre søkere.

Rammeplan for barnehagen
Det er utarbeidet egen forskrift om rammeplan for barnehagen. Målet med denne er at alle barnehagebarn skal få et godt tilbud, uansett hvilken barnehage de går i. Denne skal brukes av alle barnehager uansett driftsform og viser nærmere beskrivelser av innhold og oppgaver. Rammeplanen er delt inn i følgende ni hovedkapitler:

  1. Barnehagens verdigrunnlag
  2. Ansvar og roller
  3. Barnehagens formål og innhold
  4. Barns medvirkning
  5. Samarbeid mellom hjem og barnehage
  6. Overganger
  7. Barnehagen som pedagogisk virksomhet
  8. Barnehagens arbeidsmåter
  9. Barnehagens fagområder.

Utdanningsdirektoratet har utviklet en oversikt over støttemateriell til rammeplan for barnehagen.

Spesialpedagogisk hjelp
Barnehagelovens kapittel VII omhandler retten til spesialpedagogisk hjelp for barn med funksjonsnedsettelse under opplæringspliktig alder. Der står det blant annet i § 31: ”Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlige behov for det." Formålet med den spesialpedagogiske hjelpen er å gi barnet tidlig hjelp og støtte i utvikling og læring av for eksempel språklige og sosiale ferdigheter.

Før kommunen fatter vedtak om spesialpedagogisk hjelp, skal det foreligge en sakkyndig vurdering av om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp, (jfr. § 34). Dersom barnehagen skal utlevere personopplysninger om barnet til andre instanser og det ikke foreligger lovhjem­mel, må foreldrene samtykke til dette (jfr. rammeplanen side 39, om dokumentasjon).

Dersom barnet har behov for gratis skyss for å kunne motta spesialpedagogisk hjelp, har barnet rett til slik skyss (jfr. § 36).
Kommunen har en plikt til å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med nedsatt funksjonsevne, (jfr § 37).

Utdanningsdirektoratet: Spesialpedagogisk hjelp, tilpasset opplæring og spesialundervisning - Elektronisk veileder til opplæringsloven. 

Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Relaterte artikler

  • E-læring: Mangfold og muligheter
  • E-læring: Inkludering og deltakelse
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Grunnskole
  • Barnehage: Forskning
  • Grunnskole: Ressurser og materiell

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

22
mar

E-læring: Mangfold og muligheter

Mangfold og muligheter består av flere kurs. Kursene har tema som å arbeide i andres hjem, fritid, kultur og venner, utfordrende atferd, psykiske lidelser, inkludering og [...]

Les mer
22
mar

E-læring: Inkludering og deltakelse

Hensikten med e-læringskurset, Inkludering og deltakelse er å gi fagpersoner som jobber med personer med utviklingshemming kunnskap om betydningen av inkludering og deltakelse. Deltakerne skal [...]

Les mer
4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU