Tvang på ferie i utlandet
Hva bør man ta hensyn til når det gjelder personer med utviklingshemming som har vedtak om bruk av tvang etter kapittel 9 i helse- og omsorgstjenesteloven, og som ønsker å reise utenfor Norges [...]
Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.
Dette kurset skal sikre at personell som arbeider med personer med utviklingshemming er kjent med og forstår betydningen av helse- og omsorgstjenestelovens kapittel 9
Du finner e-læringen om tvang ved å følge denne lenken til NHI.
Læringsmål
Kursdeltager skal: Ha relevant kunnskap om utviklingshemming og hvilke utfordringer som ofte følger av tilstanden.
Forstå hvilke verdier og prinsipper som må ligge til grunn i oppfølging av personer med utviklingshemming.
Kunne reflektere over egne holdninger, holdninger på arbeidsstedet, og hvordan disse formidles og påvirker atferd, miljø og kommunikasjon.
Kjenne bestemmelsene i helse- og omsorgstjenestelovens kapittel 9. Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemning.
Reflektere over faktorer som kan fremprovosere aggressiv og voldelig atferd hos bruker, og faktorer som motvirker slik atferd. Kjenne krav til dokumentasjon av fysisk eller verbal aggresjon.
Tema som gjennomgås
Kurset har seks kapitler:
Forankring i lovverk og etikk
Faktakunnskap om lovverket, del 1
Faktakunnskap om lovverket, del 2
Helse og atferd
Livsmiljø og kommunikasjon
Sinne, vold og overgrep
Faglig forankring og godkjenning
Vi bruker pålitelige og oppdaterte kilder med fortløpende henvisninger i teksten, og referanselister til hvert kapittel. Sentrale kilder er Lovdata, Helsedirektoratet, Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) og Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL).
Dette kurset er utviklet av: Anita Baadstø, redaktør av e-læringskurs for pleie og omsorgspersonell. Med bakgrunn som sykepleier med klinisk praksis fra sykehus, hjemmetjeneste, sykehjem og omsorgsbolig, samt flere års erfaring som kursansvarlig og foreleser i kommunehelsetjenesten.
Gjennomgått og kvalitetssikret av:Ida Fossdal Hope, kvalitetsansvarlig sykepleier for Stendi, med ansvar for omsorgstjenester i Vestland, Vestfold og Telemark. Hun har også videreutdanning innen psykisk helse- og rusproblematikk. Kim Berge, ansatt ved Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU), er vernepleier med videreutdanning i habilitering og rehabilitering med fordypning i krevende atferd, master i funksjonshemming og samfunn, og er kompetansevurdert for førstelektor i helsevitenskap. Av tidligere erfaring nevnes: fagkonsulent ved habiliteringstjenesten ved St. Olavs hospital, miljøarbeider, miljøterapeut, arbeid i kommunalt bofellesskap og barnevernsinstitusjon.
Godkjent av leger i medisinsk redaksjon i Norsk elektronisk Legehåndbok (NEL).Godkjent av Fagforbundet som tellende med åtte timer i program for klinisk fagstige, innenfor det området kurset er relevant for.
Kommunens plikt til opplæring av personell
Kommunene skal sørge for at forholdene legges til rette for minst mulig bruk av tvang og makt, og har en lovfestet plikt til opplæring av personell. I virksomheter som omfattes av helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9, bør det utarbeides en plan for opplæring av tjenesteyterne.
Opplæringsplikten inkluderer:
Kompetansekrav: Personell må ha nødvendig kompetanse for å kunne utføre oppgaver som innebærer bruk av tvang og makt på en forsvarlig måte.
Etiske prinsipper: Opplæringen skal sikre at personell har kunnskap om etiske prinsipper og grunnleggende rettigheter, inkludert respekt for den enkeltes integritet og verdighet.
Saksbehandling: Personell må være opplært i korrekt saksbehandling, inkludert utredning av faktiske forhold, vurdering av lovens vilkår, og dokumentasjon.
Forebygging: Opplæringen skal vektlegge forebygging av tvang og makt, og tilrettelegging.
Organisert kompetanseløft
Et organisert kompetanseløft kan forsterker læringen og kvaliteten på tjenestene. Samordning kan skje ved at kursdeltakerne får en felles frist på tre dager for å gjennomføre kapittel 1—3, etterfulgt av en samling, for eksempel et personalmøte, hvor de reflekterer og setter det de har lært i sammenheng med erfaringer og problemstillinger på eget tjenestested og diskuterer mulige løsninger. Så gis en ny frist for kapittel 3—6, også etterfulgt av en samling med refleksjon og diskusjoner.
Individuell gjennomføring
Det vil alltid være behov for individuelle kursgjennomganger. Selv om du tar kurset alene, bør du legge inn noen pauser og diskutere det du har lært med dine medarbeidere.
Bruk lenkene i kurset aktivt i oppgaveløsningen, og les i rundskriv til helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9. Etter kurset er det opp til deg og hver enkelt av dine medarbeidere å anvende kunnskapen overfor hver enkelt bruker. Det er dere som kjenner brukerne best og vet hvilke utfordringer dere har på tjenestestedet.
Vi håper kurset vil gi inspirasjon til å finne gode alternative løsninger til tvang og makt, og at refleksjonene omkring tema fortsetter i lang tid etter at kurset er fullført.
Lykke til!
© 2025 Norsk helseinformatikk as
Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».