Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Snoezelen

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
10. august 2021 - Kultur og fritid > Aktivitetsområder > Tema og fagområde > Kommunikasjon

Snoezelen

Snoezelen ble utviklet på 1970 tallet i Nederland. Opprinnelig målgruppe var personer med multifunksjonshemming. I dag benyttes Snoezelen innenfor omsorgen for demente, personer med utviklingshemming og psykiatri. Variasjonene på hvordan man ønsker å benytte Snoezelen er også mange og varierte. Her kan en eksempelvis vise til opplæring (bl.a. kommunikasjon og samspill), terapi (bl.a. tidlig stimulering, smertelindring), behandling (bl.a. forebygge utbrenthet) eller som fritidsaktivitet.


Bilde av en person som dykker under vann copyright Oda EllingsenSnoezelen er et hus, ett rom eller flere eller et lite hjørne i et rom. Det dreier seg om multisensoriske omgivelser som henspiller til aktiv (snuffelen = snuse) eller passiv (doezelen = døse) bruk av sansene.

Snoezelen
Ideen til Snoezelen ble skapt av forskerne Jan Hulsegge og Ad Verheul, ved en institusjon for personer med utviklingshemming. Senteret ble åpnet med ønske om å bedre livskvaliteten til personer med multifunksjonshemming. Snoezelen miljøet innehar en behagelig og multisensorisk atmosfære. Sansene stimuleres ved hjelp av spesielle kombinasjoner av musikk, lyd, lyseffekter, vibrasjoner, følbare inntrykk og ulike lukter. Ideen bygger på humanistisk filosofi, der man ser mennesket og miljøet i et helhetlig perspektiv (Hulsegge og Verheul 1987).

Snoezelen er navn for en type aktiviteter som tar utgangspunkt i sanselige opplevelser/ aktiviteter. I dette ligger det to dimensjoner. Aktivitetsdimensjonen kan enten knyttes til ”snuffelen” (snuse) som kjennetegnes av en tilstand hvor man er nysgjerrig og aktivt søker spenning og opplevelser. På den andre siden ligger en passiv dimensjon som knyttes til ordet ”dozelen” (døse). Denne dimensjonen kan kobles mot det å passivt la seg bli skylt over med sanseopplevelser hvor formålet er avslapning/ avspenning. Derav ordet Snoezelen.
Det ligger ingen konkret eller ”egen” teori bak Snoezelen, foruten at Hulsegge og Verheul begrunnet ideen i humanistisk filosofi. Humanismens grunnoppfattelse er at det enkelte menneske er unikt. Alle er vi annerledes og enestående. Den humanistiske utviklingspsykologien legger vekt på at vi utvikler oss i et samspill med andre mennesker og omgivelsene. I så måte følger Snoezelen dette med sitt spesielle miljø og atmosfære.
Eller står man fritt til å koble på hvilken som helst teori til Snoezelen, og mange teorier kan la seg praktisk utprøve i Snoezelen.


Enabling er et sentralt prinsipp i Snoezelen. Selve begrepet enabling betyr – å gjøre mulig. I dette ligger det at hjelperen skal gi den Andre rom og tid til å få utforske omgivelsene i Snoezelen miljøet i eget tempo.
Snoezelen innbyr til sansestimulering, ofte i et eller flere spesielle rom. Rommene og effektene i rommene kan stimulere alle sansene. Variasjonene er mange i et Snoezelen miljø, men det de har til felles er at omgivelsene skal være innbydende og ha en behagelig atmosfære. Utstyret som benyttes er ofte høyteknologisk og har multisensoriske funksjoner. Mulighetene finnes konsentrert på et sted og alle effekter kan settes på og stenges av etter individuelle behov. Rommene skal innby til utforskning av sansene.
Snoezelen miljøet kan bestå av flere rom, gjerne mellom 5-7 ulike rom, men det kan også være en avgrenset del av et rom, eks et hjørne hvor man lager en ”sanseverden”.

Referanser: 

 

Bosaeus, M og A. Mossberg (1997). Õppna sinnen. Vita lekrummet. Lycksele: Nya trykkeriet

Dalen, T (1997). Snoezelen. Et opplæringsmiljø for barn med store og sammensatte lærevansker. Hovedoppgave til 3. avd, hovedfagseksamen i spesialpedagogikk, i Oslo.

Flendt, H. (red) (1994). Snoezelen som redskab til et bedre liv? Silkeborg: Solbo

Hulsegge, J. og A. Verheul(1987). Snoezelen- Another World. Chesterfield:Rompa. Ltd.

Kewin, J. og R. Hutchington (1994). Sensation and disability. Sensory Environments for Leisure, Snoezelen, Education and Therapy. Rompa

Martinussen, I. S.(2002). Basal sansestimulering, SNOEZELEN – del av et undervisningsopplegg. Skriftserie2000/05 fra Høgskolen i Harstad

Moffat, N., P. Parker, M. Garside, C. Freeman (1993). Snoezelen – An Experience for People with Dementia. Chesterfield: Rompa

Skjønberg, V. & Holmeide, M.E. (2022). Sanserom og mulisensoriske miljø – et innblikk i hvordan disse miljøene kan bidra til utvikling og styrke relasjoner. I S.Haugland, U. Berge, A. Gjermstad, K. Høium, & J.A. Løkke (Red.), Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid (s.525 – 548). Universitetsforlaget. 

Solum, G.E. (2007) Snoezelen – en kulturpizza? Betraktninger fra personer med utviklingshemming om Snoezelen som fritidsaktivitet. Rapport nr. 42 fra høgskolen i Nord- Trøndelag

Svebak, E.M. (1996). Opplæring av kommunikasjonsferdigheter hos små barn med store og sammensatte lærevansker. Ottestad: Snoezelen - senteret

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Individuell plan
  • Sanserom: Melhus Sansesenter
  • Aktivitetsområder: Musikk
  • Musikkstol / vibroakustisk. Spørsmål
  • Kommunikasjon
  • Tro og Lys Norge

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

22
mar

Tro og Lys Norge

Tro og Lys Norge er en internasjonal, kristen bevegelse som arbeider for at mennesker med psykisk utviklingshemming og deres familier skal finne sin plass i kirke og samfunn. Bevegelsen startet i [...]

Les mer
22
mar

Lovverk: Tro og livssyn

De som er avhengig av praktisk og personlig bistand fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten skal få ivaretatt sine muligheter til egen tros- og livssynutøvelse i tråd med grunnlovsfestede [...]

Les mer
22
mar

Kartlegging av tro og livssyn

Veilederen er til hjelp for å kartelgge tjenestemottakers ønsker og behov i forhold til Tro- og livssyn.

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU