Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Seksualitet: Forskning

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsmarkedstiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Selvbestemmelse
    • Miljøterapi
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Seksualitet

Seksualitet: Forskning

Personer med utviklingshemming er en uensartet gruppe med tanke på kjønnsidentitet, seksuelle orienteringer, seksuelle erfaringer og seksuelle opplevelser. Denne artikkelen viser til forskning og studier om personer med utviklingshemming sin mulighet til å realisere sitt seksualliv.

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
11. januar 2022. Sist oppdatert: 21. august 2024

I BUFDIR (1-2013) sin rapport om levekår for mennesker med utviklingshemming vises det til internasjonale studier som sier at utviklingen går i rett retning av større aksept for retten til seksualliv for personer med utviklingshemming. Samtidig som det synliggjøres en usikkerhet til omsorgspersonene omkring fare for seksuelle overgrep, og utfoldelse av seksuelt mangfold. Ansatte i tjenestene kvier seg i å ta opp temaet og tilrettelegge for et seksuelt aktivt liv.

Utfordringer knyttet til opplæring i seksualitet 
Når personer med utviklingshemming begynner å utforske seksualiteten sin står de overfor utfordringer med å få tilgang til informasjon og få støtte, ulikt de fleste av sine jevnaldrende. Opplæringen er ofte preget av fakta og regler, og har som regel et biologisk fokus. De positive sidene i seksualiteten er det lite fokus på (Frawley og Wilson 2016). I opplæringen til personer med utviklingshemming er det fokus på seksuelle risikoer i stedet for glede, lyst og intimitet i opplæringen (Löfgren-Mårtenson 2011).

En norsk studie fra Lunde (2013) sier at mange ansatte betrakter kropp, identitet og seksualitet til personer med utviklingshemming som tabuområder som det er vanskelig å snakke om, og at ansatte som arbeider med dette opplever lite støtte fra kolleger og lederne. Både ansatte og personer med utviklingshemming har behov for opplæring i seksualitet.

En studie av Lunde m/flere (2022) blant vernepleierstudenter viste at de fleste studentene føler seg komfortabel og klar for å snakke om  seksuell helse i sitt fremtidige yrke, men de savnet tilstrekkelig kompetanse og utdanning i seksuell helse.  Dette resultatet støttes i en studie av Devik et.al. (2024). Forskerne undersøkte holdningene til å snakke om seksuell helse blant 74 ansatte som arbeider i helse- og omsorgstjenesten for personer med utviklingshemming. Resultatene viste at ansatte var relativ komfortable og forberedt til å snakke om seksualitet, men samtidig rapporterte ansatte at de manglet tilstrekkelig kompetanse i temaet. Studien viser til behovet for målrettet opplæring om seksuell helse både i utdanningsinstitusjoner, men også på arbeidsplassene (Devik, et al., 2024). 

En annen norsk studie av Hegge og Josefsson (2023) om ansattes erfaring med uttrykt seksualitet i bofellesskap for personer med utviklingshemming, avdekket at systematikken som forventes i øvrig miljøterapeutisk arbeid ikke fantes i arbeidet med seksualitet. 

Studien synliggjør hvor sammensatt miljøterapeutisk arbeid er med temaet seksualitet. 

Opplæring til ansatte og til personer med utviklingshemming 
Opplæring til ansatte i seksualitet har en positiv effekt på ansattes holdninger til personer med utviklingshemming og temaet seksualitet, er en av hovedfunnene i en studie i USA. For å få til dette vises det til at ledelsen er viktig, for både å sette seksualitet på dagsorden, og samtidig arbeide med å øke ansattes kunnskap i temaet gjennom opplæring (Pebdani 2016).

Opplæring til ansatte om utviklingshemming og om seksualitet, og opplæring om seksualitet til personer med utviklingshemming forebygger og bidrar til å hindre overgrep (Bufdir 1-2013). 

Høgskolen på Vestlandet i samarbeid med Kunnskapskommunen Helse Omsorg Vest, har laget en forskingsomtale fra en systematisk oversiktsartikkel fra 2019. Systematiske oversiktsartikkelen inkluderte 33 enkeltstudier, med totalt 1212 personer med utviklingshemming, de fleste med mild til moderat utviklingshemming. Gjennomgangen vurderte opplæringstiltak for personer med utviklingshemming i temaet seksuell helse og intime (romantiske) forhold. 

"Resultatene viser at opplæringstiltak muligens kan gi: 

  • Økt kunnskap om seksuell helse og mer liberale holdninger til tema
  • Bedre ordforråd relatert til seksuell helse og intime (eller romantiske og seksuelle) forhold
  • Mer akseptabel intim og romantisk adferd
  • Nedgang i upassende seksuell adferd
  • Økt kompetanse i å sette grenser for egen seksualitet" 

Forskningsomtalen viser til at systematiske oversikten har noen metodiske svakheter. Les mer i forskningsomtalen. 

Les om seksualvennlig miljø i denne artikkelen. 

Referanser

Barne-, ungdom- og familiedirektoratet (BUFDIR) (Rapport 1-2013) Slik har jeg det i dag-rapport om levekår for  mennesker med utviklingshemming

Devik, S. A., Henriksen, S.M., Areskoug-Josefsson & Olsen, R.M. (2024) Norwegian Health Professionals’ Attitudes Toward Addressing Sexual Health with People with Intellectual Disabilities. Sexuality research and Social Polisy.  Doi: https://doi.org/10.1007/s13178-024-01009-z 

Frawley, P. and Wilson, N., J. (2016) Young people with Intellectual Disability Talking about Sexuality Education and Information. Sex Disabil 34469-484 https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11195-016-9460-x.pdf

Hegge, B og Josefsson, A, K. (2023) Ansattes erfaring med uttrykt seksualitet  for personer med utviklingshemming-et komplekst tema. Tidsskrift for omsorgsforskning vol.9, utg.1-2023. https://doi.org/10.18261/tfo.9.1.7

Lunde, H., Blaalid, L., AreskougJosefsson, K., & Gerbild, H. (2022) Social educator students'readiness to address sexual health in their future profession.Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities,35(4),1059–1070, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jar.12962

Lunde, H. (2013) Ansatte og temaet seksualitet: Hvilke utfordringer opplever ansatte i sitt arbeid når det gjelder voksne med intellektuell funksjonsnedsettelse og seksualitet? Nordisk Tidsskrift for Helseforskning nr. 2-2013, 9 årgang.

Löfgren-Mårtenson, L. (2011) I want to do it right! A pilot study of Swedish sex education and young people with intellectual disabilities. Sex Disabil (2012) 30:209-225 https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11195-011-9239-z.pdf

Pebdani, R.N. (2016) Attitudes of Group Home Employees towards the Sexuality of Individuals with Intellectual Disabilities. Sex Disabil 34:329 https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11195-016-9447-7.pdf

Steinseide, G. E. & Graverholt, B. (uå) Forskningsomtale. Opplæring kan fremme sunn seksuell helse hos utviklingshemmede. Høgskulen på Vestlandet i samarbeid med Kunnskapskommunen Helse Omsorg Vest. 

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2022) "Seksualitet: Forskning" [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 21. august 2024, lest 13. mai 2025). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/seksualitet-forskning
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Opplæring om seksualitet: Eksempel
  • E-læring: Dokumentasjon av helsehjelp
  • Forebygging og håndtering av seksuelle overgrep: Eksempel
  • Veiledning om temaet seksualitet
  • Seksualitet i alderdommen
  • E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

26
nov

Opplæring om seksualitet: Eksempel

Ved Thor Heyerdal videregående skole i Larvik har de utviklet egen kurspakke om temaene kropp, identitet, seksualitet og samliv (KISS). De har kjørt undervisning for elever med ulike [...]

Les mer
7
mar

E-læring: Dokumentasjon av helsehjelp

E-læring om dokumentasjon er utarbeidet av Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Vestfold og Telemark (Vestfold) i samarbeid med Telemark Kompetanse. Du finner den på siden hos KS [...]

Les mer
7
feb

Forebygging og håndtering av seksuelle overgrep: Eksempel

«Si det til noen. Det tause får ord i Sortland kommune». Dette var tittel på en reportasje i Magasinet Utvikling i 2015. Sortland kommune arbeidet systematisk med å forebygge og håndtere seksuelle [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Linda Barøy 

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2025 NAKU