Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Koordinert og sammenhengende tjenestetilbud

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med utviklingshemming
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
15. november 2021 - Helse og omsorg > Habilitering

Koordinert og sammenhengende tjenestetilbud

Det er et sterkt fokus i offentlige føringer og lovverk på at de som har behov for tjenester fra flere instanser skal  ha et helhetlig koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud. På tross av fokuset fra de sentrale myndighetene tyder mye på at det er et sprik mellom forventningene og den virkeligheten brukere og pasienter opplever. Selv om utviklingen går i riktig retning, er det mange som ikke får tilbud om individuell plan. Pårørende oppever at de kjemper mot tjenesteapparatet og at ansvarsforholdet i habiliteringstjenestene smuldres opp. Mange koordinatorer sliter med å fylle rollen sin slik det forventes. I NOUen På lik linje (2016-17) trekkes koordinering  av tjenestene frem som ett av de åtte løftene som må til for å realisere  de grunnleggende rettighetene for personer med utviklingshemming

Illustrasjon av en blekksprut © Lars HegdalKommunene ble fra 2001 pliktige til å opprette en koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering Koordinerende enhet i kommunen skal blant annet oppnevne koordinatorer og utarbeide rutiner for å styrke samhandlingen av tjenestetilbudet.

Habiliteringsarbeid innebærer samhandling på tvers av profesjoner og instanser
Koordinatoren er krumtappen i samhandlingen mellom bruker og tjenesteapparat og i samhandlingen mellom de ulike instansene i tjenesteapparatet. Men koordinering og ansvar for samhandling gir ingen mening om ikke andre aktører i tjenesteapparatet bidrar med sin kompetanse. I samhandling har man fokus på prosesser og ser på hverandre som likeverdige partnere. Man handler sammen underveis for å løse en oppgave. I Eggens «Godfot teori» beskrives samhandling som å være dyktig sammen med noen, en relasjonell ferdighet som gir en langt større gevinst enn å være god alene.

Personer med utviklingshemming er i kontakt med mange instanser i det offentlige tjenesteapparatet. Utviklingshemmede og deres familier er derfor en sentral målgruppe i den politiske satsningen på at brukere og pasienter skal kunne forvente å få godt koordinerte og individuelt tilpassede tjenester.

Alt habiliteringsarbeid har sitt utgangspunkt i brukerens ressurser ønske og mål, og hjelpeapparatets oppgave er å bidra med sine ressurser for at brukeren skal nå målene sine. Det er ofte en utfordring i habiliteringsarbeidet at tjenestene er organisert i sektorer og at brukeren har behov for tjenester som går på tvers av sektorene. For at tjenestetilbudet ikke skal sprike og trekke i ulike retninger i prosessen er det nødvendig at alle aktørene bidrar samlet og helhetlig i habiliteringsprosessen. Koordinatorens rolle er knyttet til å samle tjenesteapparatet og sikre at innsatsen er rettet mot brukerens mål. Individuell plan er verktøyet som både synliggjør brukers mål og tjenesteapparatets ansvar i prosessen mot å nå målene. Men for at koordinatorene skal lykkes i arbeidet med samhandling på tvers av tjenesteinstansene må koordineringsarbeidet være godt forankret på ledernivået.

Koordinerende enhet skal være et knutepunkt for samhandling
Rollen til og oppgavene koordinerende enhet skal løse må ha en god og bred forankring i kommunens ledelse og organisasjon. Koordinerende enhet må også har legitimitet blant tjenesteytere og samhandlingspartnere for å lykkes. Andre kriterier for suksess er forståelse for hva habilitering innebærer, opplæring av koordinatorer for individuell plan og en tydelig ansvarsfordeling mellom enheter og tydelighet ovenfor brukerne. For at koordinerende enhet skal fungere etter hensikten må informasjon om koordinerende enhet være lett tilgjengelige for både brukere, pasienter, helsepersonell, interne- og eksterne samarbeidspartnere. Informasjon om koordinerende enhet sentralt plassert på kommunenes nettsider kan være en løsning for å sikre informasjon og tilgjengelighet. Koordinerende enhet er organisert på forskjellige måter rundt om i kommunene, men ansvarsoppgavene som ligger til enheten er de samme.
Helseforetakene og sykehusene har også plikt til å ha en koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering. Oppgavene for enheten er de samme som koordinerende enhet i kommunen, men innrettet mot helseforetakets virksomhet. Enheten skal ha oversikt over-, og være i kontakt med habilitering- og rehabiliteringstiltak i helseregionen og kommunen.

Arbeidsoppgaver knyttet til koordinerende enhet: 

  • Internt kontaktpunkt for meldinger om mulige behov for habilitering og rehabilitering
  • Kommunens plan for habilitering og rehabilitering
  • Sørge for brukermedvirkning
  • Kontaktpunkt for meldinger om behov for individuell plan og/eller koordinator
  • Rutiner for arbeidet med individuell plan og koordinator
  • Oppnemning av koordinator
  • Kompetanseheving om individuell plan og koordinator
  • Opplæring og veiledning av koordinator
  • Tverrfaglig og tverrsektoriell samhandling
  • Ta vare på familieperspektivet
  • Informasjon til innbyggerene i kommunen

Koordinatorens oppgaver
Tjenesteapparatet i kommunen og i spesialisthelsetjenesten kan oppleves komplisert og uoversiktlig. Hvor henvender man seg, hvem kan bistå, hva har man rett på, og hvordan få bistand til riktig tidspunkt? Alle som har behov for langvarige og koordinerte tjenester har en rett til å få oppnevnt en koordinator som skal følge opp tjenestemottakeren. Koordinator i forbindelse med individuell plan vil som hovedregel oppnevnes i kommunen. Det er fordi kommunen har hovedansvar for planarbeidet når det er behov for tjenester fra både kommunen og spesialisthelsetjenesten.

Du kan lese mer om Individuell plan i denne nettartikkelen i kunnskapsbanken. 

En sentral oppgave for koordinator i kommunen er knyttet til arbeidet med individuell plan, men man har rett til å få oppnevnt en koordinator selv om man ikke ønsker en slik plan. En individuell plan er ikke et mål i seg selv, men skal være et verktøy for å tydeliggjøre ansvarsforhold og sikre samhandlingen. For eksempel at ene instansen ikke slipper sitt ansvar før den andre har tatt over, eller planlegge de vanskelige overgangene mellom barnehage, skole og arbeidsliv/dagaktivitet. I Utvikling nummer 2/2015 kan du lese om Anne Sofie Kvalvik og en av de store overgangene i livet; utflytting fra foreldrehjemmet og etablering i husvære.

En koordinator skal ha en oversikt over brukerens tjenestetilbud, og har ansvar for å følge opp alle parter som inngår i habiliteringsprosessen. Det er vanlig at en tjenesteyter som kjenner brukeren i det daglige utnevnes til koordinator, og ønsker fra brukeren om hvem som skal være koordinator imøtekommes så langt det lar seg gjøre. Koordinatoren må dermed håndtere både rollen som tjenesteyter og i tillegg sikre helheten sett fra brukers perspektiv. En koordinator må være forberedt på å løse floker, være pådriver i prosesser og etterspørre handling, være brukerens ambassadør og kommunens dørvokter til tjenestene. En slik sammenblanding av roller kan være utfordrende, fordi de ulike forventingene til koordinatoren kan føre til lojalitetskonflikt.
Også i spesialisthelsetjenesten skal det oppnevnes koordinator for pasienter som har behov for langvarige og koordinerte tjenester. Koordinatoren skal sikre samordning av tjenestene under institusjonsoppholdet og sikre fremdrift av arbeidet med individuell plan. Samhandling med koordinator i kommunen er også viktig for å sikre at tjenester er på plass i overgangen mellom sykehus og kommune.

Arbeidsoppgaver knyttet til koordinatorfunksjonen:

  • Sikre informert samtykke fra pasient og bruker – planprosess og i informasjonsutveksling
  • Legge til rette for at bruker deltar i arbeidet med sin individuelle plan
  • Sikre god informasjon og dialog med bruker, og eventuelt pårørende, gjennom hele prosessen
  • Sikre god samhandling med relevante tenesteytere
  • Avklare ansvar og forventninger
  • Sikre samordning av tenestetilbudet og god framdrift i arbeidet med individuell plan
  • Sikre felles fokus på målene i planprosessen
  • Initiere, innkalle og eventuelt lede møte i forbindelse med individuell plan og koordinering
  • Følge opp, evaluere og oppdatere plandokumentet
  • Følge opp og evaluere arbeidsprosessen

Rett og plikt til koordinator og individuell plan er nedfelt i:

  • Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5
  • Helse- og omsorgstjenesteloven §§ 7-1 og 7-2
  • Spesialisthelsetjenesteloven §§ 2-5 og 2-5a
  • Psykisk helsevernloven § 4-1
  • Barnevernloven § 3-2a og
  • Arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 15.

Bestemmelsene utdypes i Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator(2011), og i tillegg er det utarbedet en veileder til forskriften om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. 

Veilederen, Barn og unge med habiliteringsbehov gir retningslinjer til samarbeidet mellom helse- og omsorgssektoren og utdanningssektoren til barn og unge som trenger samordnet bistand.

Rutiner for samarbeid mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten skal nedfelles i samarbeidsavtaler jf. helse- og omsorgstjenesteloven.

Skolens plikt til å delta i arbeidet med individuell plan er nedfelt i: Komentar til opplæringslova § 15.5. Prop. 129 L (2012-2013) Endringer i opplæringslova og privatskolelova (spesialundervisning m.m.)

Artikkelen er skrevet av Synnøve Aasan og har stått på trykk i magasinet Utvikling #2 2015 . Artikkelen er oppdatert i 2021. 

Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Regional koordinerende enhet
  • Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
  • Psykiske vansker og samhandling
  • E-læring: Individuell plan
  • Veileder i rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator
  • Habilitering

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

9
mai

Demens krever tilrettelegging

Nannestad er en mellomstor kommune på Østlandet som har jobbet med å tilrettelegge tjenesten for eldre personer med funksjonshemming. Ved Myrstad bofellesskap bor det mennesker fra 20 og opp til 70 [...]

Les mer
29
apr

Tanker om seksualitet

Sjiraffen kultursenter i Trondheim har, på oppdrag fra NAKU, laget filmen, Tanker om seksualitet. 

Les mer
15
mar

Klinisk observasjon gir bedre oppfølging

Ullensaker er en såkalt KlinObsKommune. I det ligger det at kommunen har tatt i bruk en modell som bygger på kunnskap og erfaringer fra kommunehelsetjenesten innen fagområdet klinisk [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2022 NAKU