Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • Grunnskole: Ressurser og materiell

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
30. januar 2022 - Oppvekst og utdanning > Grunnskole

Grunnskole: Ressurser og materiell

På denne siden viser vi til noen få eksempler på materiell og litteratur som er aktuell for grunnskolen.

ASK-loftets nettsider inneholder teoretisk og praktisk fagstoff omkring alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Sidene skal gjøre relevant teori om bruk av ASK lettere tilgjengelig, og gjennom beskrivelser av materiell og metoder gi praktiskeeksempler på tilrettelegging for barn,unge og voksne med behov for ASK. Her finnes også en oversikt over aktuelle kurs og konferanser.

Statped har en egen temaside om ASK der man blant annet finner en oversiktsartikkel om hvem som kan tenkes å ha behov for ASK. Her finner du Statped sin temaside om ASK.

Statped har laget et hefte som har som mål å vise hvordan tverrfaglige team kan utforme materiell som understøtter god praksis i møte med mennesker som har omfattende funksjonsnedsettelser. Heftet heter Støttemateriell for god praksis.

Universitetsforlaget har utgitt en bok (2014) "Inkluderende praksis- Gode erfaringer fra barnehage, skole og fritid". Denne boken har som mål å bidra til kunnskapsutvikling som fører til at barn og unge med funksjonsnedsettelser opplever seg inkludert i fellesskapet med jevnaldrende. I boken pekes det på de mulighetene som ligger i å skape en skole og et oppvekstmiljø der alle føler seg inkludert, gjennom å fortelle om gode eksempler og praksisfortellinger.

Rom for mangfold - cover © StatpedSørlandet kompetansesenter har gitt ut DVD`en «Rom for mangfold» som er en samling eksempler og intervjuer. Disse kan brukes som utgangspunkt for samtaler om inkludering i skolen. DVD`en inneholder fem historier om skoler som har jobbet med inkludering ut fra forskjellige perspektiver.

Forskning viser at trening av arbeidsminnet forbedrer oppmerksomhet og hukommelse spesielt for barn med ADHD og oppmerksomhetsvansker. Habiliteringssenteret, Vestre Viken HF, har testet ut om arbeidsminnetrening for barn med lett eller moderat utviklingshemming har samme effekt. Deres funn var at utbyttet var avhengig av hvordan treningen ble tilrettelagt.
Forskerne Jon Ottersen og Katja M. Grill har publisert sine funn i en artikkel som heter Benefits of extending and adjusting the level of difficulty on computerized cognitive training for children with intellectual disabilities (2015).

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen skal bidra til økt kunst- og kultur i barnehagene og grunnopplæringen. I senterets ressursbase finnes eksempler på undervisning i kunst og kulturfagene. Undervisningen er rettet mot alle elever. I tillegg har de enkelte prosjekt der undervisningen er særskilt tilrettelagt for enkelte elever, f.eks prosjektet "Dekor på form".

Statped har gjennom prosjektet "Vi sprenger grenser" laget erfaringsfilmer som viser ulik bruk av elektroniske hjelpemidler i undervisningen.

Magasinet Utvikling har i disse utgavene hatt fokus på spesialundervisning og forventning om læring i skolen: nummer 2/2010 av UTVIKLING og nummer 4/2015. 

Del artikkelen:

Magasinet Utvikling

Magasinet Utvikling©NAKU

Relaterte artikler

  • Barnehage: Ressurser og materiell
  • Begrepene integrering og inkludering
  • Diagnose: Hvorfor kategorisere?
  • Kommunikasjon
  • Tvang og makt i skolesektoren
  • Barnehage: Lovverk og statlige føringer

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

4
jan

Tvang og makt i skolesektoren

Bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming er regulert ulikt avhengig av hvilket lovverk som gjelder for de tjenester man mottar. Temaet er fra tid til annen også [...]

Les mer
1
des

Barnehage: Lovverk og statlige føringer

I denne artikkelen vil du finne lovverk og statlige føringer som angår barnehagen. De viktigste bestemmelsene og regelverk som angår barnehager finner vi i Barnehageloven og Rammeplan for [...]

Les mer
18
apr

Grunnskole

Det å få grunnskoleopplæring er en rett og plikt som gjelder alle barn. Tidligere var det et eget spesialskole system for barn med særskilte behov, mens idealet i dag er at alle barn skal kunne gå på [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU