Hopp til hovedinnhold
Hjem Hjem

Søkeskjema

  • Om utviklingshemming
  • Kunnskapsbanken
  • Om NAKU
  • Aktuelt
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Hjem
  • >
  • Kunnskapsbanken
  • >
  • E-læring: Etablering og drift av pårørendeskoler

Kunnskapsbanken

Her finner du artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tjenester for personer med utviklingshemming.

  • Tips! Start med å lese artikkelen Om utviklingshemming
Se sektorer

Søkeskjema

  • Arbeid og aktivitet
    • Ordinært arbeid
    • Dagsenter
    • Arbeidsrettede tiltak
    • > Se alle artikler
  • Pårørende og familie
    • Foreldre
    • Søsken
    • Foreldre med kognitive vansker
    • > Se alle artikler
  • Helse og omsorg
    • Rus
    • Habilitering
    • BPA
    • Psykisk helse
    • Helse
    • Ernæring
    • Seksualitet
    • Legemidler
    • Aldring
    • > Se alle artikler
  • Hjem og miljø
    • Boformer
    • Universell utforming
    • Velferdsteknologi
    • > Se alle artikler
  • Kultur og fritid
    • Aktivitetsområder
    • Støttekontakt
    • > Se alle artikler
  • Oppvekst og utdanning
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • SFO
    • Videregående opplæring
    • Voksenopplæring
    • > Se alle artikler
  • Tema og fagområde
    • CRPD
    • Diagnose
    • Kriminalitet
    • Kommunikasjon
    • Minoritetsbakgrunn
    • Selvbestemmelse
    • Tvang og makt
    • Livssyn
    • Identitet
    • Ledelse og organisering
    • > Se alle artikler
Pårørende og familie > Foreldre

E-læring: Etablering og drift av pårørendeskole for pårørende til personer med utviklingshemming og demens

På oppdrag fra Helsedirektoratet har Aldring og helse ansvaret for etablering og drift av pårørendeskoler. 

Skrevet av: Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
19. april 2023. Sist oppdatert: 19. april 2023

Logo av aldring og helseAldring og helse har utarbeidet e-læringskurs som gir en innføring i hvordan arbeidet med pårørendekurs kan planlegges og gjennomføres. Målgruppe for kursene er ansatte i helse- og omsorgstjenesten, demensforeninger og andre aktører i arbeidet med etablering og drift av pårørendeskoler. Kurset har 11 leksjoner. 

Du finner kurset her

Slik refererer du til dette innholdet
Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) (2023) "E-læring: Etablering og drift av pårørendeskoler " [nettdokument]. Trondheim: NAKU (sist faglig oppdatert 19. april 2023, lest 26. september 2023). Tilgjengelig fra https://naku.no/kunnskapsbanken/e-læring-etablering-og-drift-av-pårørendeskoler
Del artikkelen:

Relaterte artikler

  • Foreldre med kognitive vansker: Lovverk og statlige føringer
  • Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer
  • Foreldre: Forskning
  • Foreldre med kognitive vansker
  • Eksempel: Pårørendeprogrammet
  • E-plattform for foreldre til barn med utviklingshemming

Opprett egen bruker

Med egen bruker kan du lagre artikler, lage leselister, sette opp veilednings- og opplæringsmapper som du kan dele med andre på «min side».


Opprett brukerLes mer om Min side

Nylig lagt til

28
jun

Foreldre med kognitive vansker: Lovverk og statlige føringer

Artikkelen løfter frem eksempler på lovverk og statlige føringer som er førende for temaet pårørende foreldre med kognitive vansker.

Les mer
15
jun

Pårørende og familie: Lovverk og statlige føringer

Pårørende til personer med utviklingshemming har en sentral rolle i tjenesteapparatets arbeid med å utvikle gode tjenestetilbud. Pårørendes rettigheter og kommunens plikter overfor pårørende, både på [...]

Les mer
19
apr

Foreldre: Forskning

Sammenhengen mellom kronisk sykdom hos barn og foreldrenes mestring har tidligere ikke vært studert i Norge. Else K. Grøholt, Rannveig Nordhagen og Arvid Heiberg gjennomførte en studie om dette i [...]

Les mer

NAKU

Nasjonalt kompetansemiljø om

utviklingshemming

Olav Kyrres gate 9,

7491 Trondheim Se kart

Telefon: 73 55 93 10

kontakt@naku.no

Følg oss på Facebook

English info

Personvern

Cookies

Tilgjengelighetserklæring for naku.no

 

Ansvarlig redaktør:

Aud Elisabeth Witsø

Redaktør: 

Kim Berge

 

 

NAKU ligger under Fakultet for medisin og helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU og er finansiert via Helsedirektoratet.

© 2023 NAKU